BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 16, 2009

Simpanan Dan Kesederhanaan

Salam,


Arinie aku nk citer pasal simpanan dan kesederhanaan bg generasi muda mcm kita nie.Memandangkan kita masih lg bergelar pelajar dan mgkn ada yg br start berkerja ada x pernah kita terfikir utk buat simpanan atau pelaburan.Kita yang harap pada pinjaman atau biasiswa atau bantuan kewangan kewangan oleh mak ayah kebiaasaannya semua tue akan habis bila habis semester.So mcm maner nk simpan dlm bank apatah lg nk melabur.

Kita pegi jauh skt.Citer bila kita da kerja nnti.Apa perancangan kita dr segi kewangan.Adakah kita dah buat rancangan kewangan ataupun just belanja aje bila dpt gaji.klu ada lebih yg tue laa kita simpan.

Biasa sgt org2 muda mcm kita nie cukup ghairah bila kali pertama dpt gaji.Klu boleh sume benda nk beli.Kereta mestilah yg pertama sekali nk beli.Pastu klu boleh kete tue nk yg br pastu ada jenama.Klu kereta tempatan nie minta maaf laaa nk pandang sgt sbb kete luar negara pun harga lbh krg sama gak dgn kete tempatan.Tebiatnya org skrg nie sggp buat loan byk2 sbb nk dpt kete idaman punya pasal.Ye laaa gaji pun xcukup nk bayar down payment besar skt.Besar down payment br kecik skt installmentnya.Masalahnya nnti kita nie br start kerja,pastu nk bayar ptptn(kena bayar tau),installment kereta,sewa rumah,nk kirim duit kat kmpg lg tolak itu ini sume apa yg tinggal utk kita simpan.

So kat sini yg nk aku citer dan kongsi ialah apa pentingya ada simpanan.Masa aku dengar financial talk oleh sorang financial planner kat UNITEN dia ada ckp "simplification".Apa dia simpilfication nie?.Dlm bhs melayunya ringkas laaa.Yg aku boleh ckp simpification nie ialah mcm maner kita nk hidup dgn gaya yg serba ringkas tapi gembira.Kira xbyk cekadak laa nk itu nk ini.Jadi apa kena mengena simpification dgn tajuk kat atas tue?

Bila kita amalkan gaya hidup ringkas,xbyk benda yg kita nk pki atau belikan.Dengan simplified kan gaya hidup, kita spttnya simpan dulu bape portion yg kita tentukan sendiri slbhnya br belanja.Bkn belanja dulu pastunya yg lebihnya simpan. "Rule Of Six(6) Jar".Apa yg spttnya kita buat bila kita dpt gaji ialah kita bahagikan pada 6 bahagian atau 6 akaun.

1) 50% untuk keperluan harian.Ini duit belanja kita utk makan minum,pakaian,bayar
bil,krm duit kat kmpg dan sebagainya laaa.
2) 10% utk pelaburan.xboleh guna atau belanja lgsg.hanya utk pelaburan shj.
3) 10% utk hiburan.Kadang2 kita nk pi enjoy gak kan.Nak lepaskan tekanan kerja.So nie laa
duit yg kita guna dan xblh lebih.kurang xpe.
4) 10% utk simpanan jangka panjang.Nie utk kita beli kereta,beli rumah atau nk kawin ke
atau nk kawin lg ke.kira perbelanjaan yg perlukan komitmen yg lama.
5) 10% utk pelajaran.Mana tau nnti kita nk smbg bljr atau anak2 kita nnti nk belajar.Xpayah
laa kita nk buat pinjaman lg.Guna duit sendiri aje.Xde laaa pening nk bayar hutang byk sgt.
6) 10% utk amal jariah.Orang kata makin byk kita memberi mkn byk yg kita dapat.so kita
harap laaa sedekah kita tue memberi keberkatan pada pendapatan kita.Semoga makin murah
rezeki kita nnti.

Tips nie bkn utk gaji yg pertama aje.Klu boleh selagi kita berkerja dan dapat pendapatan selagi tue laaa kita amalkan tips nie.InsyaAllah hidup kita lebih tenang dan bahagia.Klu dilihat balik sbnrnya senang aje klu kita nk hidup senang.Xbyk hutang.Cuma kita aje yg suka2 nk menyusahkan diri kita sndr.

Sekian utk kali ini.Aku harap tips nie dpt membantu korang dan juga aku sndr yg baru nk melangkah ke alam pekerjaan dan kehidupan yg lbh mencabar.Sebarang komen dan cadangan amat dialukan.Akan datang aku ingat nk citer pasal nk beli kereta baru atau kereta second hand.nk made in Malaysia atau made luar negara.

0 comments: